Boxar & moduler

  • Vilken extern hårddisk passar Sappas boxar?

    Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som du har hemma eller så införskaffar du en ny. Vi rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av oss på Sappa. Seagate Expansion Portable finnas i vårt sortiment i två olika storlekar, 500GB och 1TB. 

    Vi rekommenderar inte USB-minnen, då minnen ofta har för låg hastighet. Detta innebär att vissa inspelningsmöjligheter inte kommer att fungera.

    Var kan jag köpa min hårddisk?
    Du kan skaffa din hårddisk här online, när du genomför din beställning av box. Har du redan en box och vill bara ha hårddisken rekommenderar vi dig att kontakta oss på hej@sappa.se eller 0774-444 744 så hjälper vi dig med hårddisken.

  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen till rätt port i tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning mellan. Om man använder sig utav någon trådlös utrustning eller liknande så har Sappa ingen support på detta.

  • Vilka boxar är godkända hos Sappa?
    Vi rekommenderar någon av boxarna som du hittar här.
  • Vilken typ av hårddisk krävs för att jag skall kunna spela in?

    Det varierar mellan boxarna vilken typ av hårddisk som krävs:

    Dilog DC-660HD: Kräver en hårddisk av typen extern e-SATA med egen strömförsörjning och skall inte vara större än 2tb.
    Dilog DCH-760 och Dilog DIP-701: Extern hårddisk med USB-kontakt (USB 2.0).

  • Mitt kort har kommit bort!

    Då får vi skicka ett nytt kort till dig. Ring oss, så löser vi det. Det kostar 125 kr att få ett nytt kort och para ihop det med din box eller tv-modul.

  • Jag har beställt en box från er, när får jag den?

    Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du har dina grejer!

  • Jag har satt i min modul, så varför kan jag inte se mina kanaler?

    Har du gjort en kanalsökning via DVB-C med Sappas värden? Om inte, börja med det! Värdena du skall uppge är följande:

    Frekvens: 306 MHz
    Symbolhastighet: 6.875 MS/s
    Modulation: 64 QAM
    Nätverkssökning: JA, 100

    Om du gjort en kanalsökning, men kanalerna fortfarande inte fungerar kan du kontrollera att modulen sitter rätt i tv:n och att kortet sitter rätt i modulen. Chipet på kortet skall vara vänt mot modulens tjockare framsida, där det står tv-modul, CryptoGuard eller CrytoCam. Det kan ta upp till en timme innan du får åtkomst till kanalerna du har beställt, förutsatt att modulen och kortet sitter korrekt.

    Fungerar det fortfarande inte som det ska? Slå oss en signal så kikar vi på det!
  • Vad är fabriksåterställning?

    Att göra en fabriksåterställning innebär att du återställer digitalboxens inställningar till hur de var när du fick den. Funktionen finns i alla våra digitalboxar och används som verktyg för att försöka lösa problem som uppkommit.

  • Kan ni hjälpa mig med installationen av mina nya grejer?

    Behöver du hjälp med installationen av din nya digitalbox eller modul är du välkommen att ringa till oss! Dessvärre kan vi inte komma hem till dig, men vi på Sappas kundcenter brukar kunna hjälpa till och guida våra kunder via telefonen.

     Kontakta din närmaste återförsäljare om du vill ha hjälp hemma!

  • Jag har skaffat en ny digitalbox, vad gör jag med min gamla?

    Det är du som äger din digitalbox, så den gör du vad du vill med!

  • Hur lång garanti har min digitalbox, modul och hårddisk?

    Du har 2 års garanti på din hårdvara.

  • Hur kopplar jag in min digitalbox?

    Alla boxar installeras på olika sätt. Det som är övergripande för dem alla är att du skall ha en antennkabel från vägguttaget till digitalboxen, en HDMI-kabel/SCART-kabel mellan boxen och tv:n samt en strömkabel mellan boxen och ett eluttag i väggen.

  • Min fjärrkontroll är trasig. Vad gör jag?

    Prova först att byta till nya och fräscha batterier i fjärrkontrollen. Om den fortfarande inte fungerar är du välkommen att kontakta vårt kundlojalitetscenter så hjälper vi dig.

  • Mitt kort har gått sönder. Vad gör jag nu?

    Ring oss, så fixar vi ett nytt. Det kostar 125 kr att ersätta kortet och para ihop det nya kortet med din box eller tv-modul.