Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Kan jag använda C More's streamingtjänst utomlands?

    Ja, du kan använda ditt konto fritt inom EU.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med Viaplay?

    För att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa. När du registrerar dig behöver du använda ditt kundnummer hos Sappa och därefter anger du din e-postadress. Efter att du aktiverat Viaplay kommer tjänsten igång efter kl 16 nästkommande vardag.

    Läs mer
  • Vad är fabriksåterställning?

    När du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual. Om du vill ha hjälp att göra en fabriksåterställning, kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Finns playtjänster tillgängliga i boxen?

    Nej, i dagsläget finns det inte tillgång till playtjänster (On Demand-tjänster) i Sappas digitalboxar.

    Läs mer
  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med mitt bredband?

    För att komma igång med ditt bredband så behöver du en nätverkskabel kopplad från din tjänstefördelare till din dator. I tjänstefördelaren finns det en LAN-port där bredbandet är aktiverat. För att få veta exakt vilken det är, ring till oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Mitt bredband fungerar inte. Vad gör jag?

    Det första man kan testa är att starta om sin tjänstefördelare och router om man har en sådan. Vid låg eller ingen hastighet testa gärna att direktkoppla med en nätverkskabel mellan tjänstefördelaren och en dator och se hur det fungerar då. Hjälper inget av detta så kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Det finns två sätt att ansöka om autogiro från Sappa, antingen via autogiroblankett som du skickar in till Sappa eller så kan du ansöka via din internetbank. Du kan ladda ner vår autogiroblankett här

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Hur gör jag för att betala från en utländsk bank?

    Du kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.

    Läs mer
  • Jag hittar inte min faktura?

    Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig. 

    Läs mer
  • Hur skaffar jag e-faktura?

    Du skaffar e-faktura via din internetbank. Fyll i "AB Sappa" som företagsnamn och efterfrågas ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura eller inne på Mitt Sappa

    Läs mer
  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    Om fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.

    Läs mer
  • Får jag någon avisering om jag har autogiro?

    Nej, det är enbart om din abonnemangskostnad ändras som vi skickar hem en avisering till dig. Där kan du se vad det nya beloppet vi drar från ditt konto kommer att vara. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura. 

    Läs mer
  • När får jag min faktura?

    Vi skickar alla fakturor från Sappa i mitten av månaden och de har förfallodatum den sista samma månad.

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

  • Jag har satt i min TV-modul, varför kan jag inte se mina kanaler?

    1. Har du gjort en kanalsökning via DVB-C med Sappas värden? Om inte, börja med det. Värdena du skall uppge vid kanalsökning är följande:

    Läs mer
  • Jag vill önska en kanal som inte finns i ert utbud

    Vi tar gärna emot ditt önskemål om nya kanaler då vi alltid vill utveckla våra tjänster och produkter. Kontakta oss så ser vi till att framföra ditt önskemål. 

    Läs mer
  • Hur byter jag kanaler i Sappa Fem och Sappa Tio?

    Du kan enkelt byta kanaler på Mitt Sappa där du också ser alla valbara kanaler du kan byta till. De nya kanalerna du väljer blir tillgängliga vid nästa månadsskifte. Behöver du hjälp med att byta kanaler kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Har boxarna inbyggd hårddisk?

    Nej, vi har valt att inte ha en inbyggd hårddisk i våra digitalboxar så att du som kund själv ska kunna bestämma hur mycket du vill kunna spela in. Vill du köpa till en hårddisk till din digitalbox kan du beställa detta från oss. Läs mer om vilken hårddisk vi rekomenderar här

    Läs mer
  • Ingår Viaplay när jag beställer kanalpaket från Viasat?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från Viasat får du även tillgång till samma utbud i Viaplay-appen eller på viaplay.se. Du kan aktivera fyra olika enheter och använda två stycken samtidigt.

    Läs mer
  • Det står "ingen signal" eller "svag signal". Vad ska jag göra?

    Felmeddelandet kan bero på flera olika saker. Följ våra tre steg nedan för att se om det kan lösa problemet. 

    Läs mer
  • Mitt bredband fungerar inte. Vad gör jag?

    Det första man kan testa är att starta om sin tjänstefördelare och router om man har en sådan. Vid låg eller ingen hastighet testa gärna att direktkoppla med en nätverkskabel mellan tjänstefördelaren och en dator och se hur det fungerar då. Hjälper inget av detta så kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Får jag någon avisering om jag har autogiro?

    Nej, det är enbart om din abonnemangskostnad ändras som vi skickar hem en avisering till dig. Där kan du se vad det nya beloppet vi drar från ditt konto kommer att vara. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med C More's streamingtjänst?

    När du skaffar ett kanalpaket från C More får du tillgång till C Mores streamingtjänst där du kan streama innehållet på flera enheter.  Ditt konto aktiveras samtidigt som ditt TV-abonnemang.

    Läs mer
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

    För att säga upp ditt abonnemang behöver du kontakta oss så hjälper vi dig. När vi avslutar ditt abonnemang behöver du meddela oss dina personuppgifter/kundnummer och vilket abonnemang du vill säga upp. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Min fjärrkontroll är trasig. Vad gör jag?

    Prova först att byta till nya batterier i fjärrkontrollen. Ett tips är även att kolla så att ingen knapp har fastnat intryckt på fjärrkontrollen.

    Läs mer
  • Kan jag använda Sappa Play direkt när jag blivit kund?

    Javisst! Om du som befintlig kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer du direkt efter beställning kunna få tillgång till Sappa Play. Om du som ny kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer det igång vid startdatum av avtalet.

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura. 

    Läs mer
  • Mitt programkort har gått sönder. Vad gör jag nu?

    Om ditt programkort slutat att fungera kan du kontakta oss så hjälper vi dig med ett nytt. Vanligtvis kostar ett nytt programkort 125 kr. 

    Läs mer
  • Kan man sätta barnlås på TV:n?

    Du kan aktivera föräldralås på de kanaler som du inte vill att barnen ska se. Funktionen hittar du i boxens meny. Har du aktiverat föräldralås så behöver du trycka in en kod för att få tillgång till de låsta kanalerna.

    Läs mer
  • Vad kan jag göra på Mitt Sappa?

    Du kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Du kan också ta del av personliga erbjudanden eller beställa en pay-per-view match. 

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med Sappa Play?

    Via mobil och surfplatta: Ladda ner appen Sappa Play i App-store eller Google Play. Därefter registrerar du dig med ditt kundnummer och det lösenord som du använder till Mitt Sappa. Har du glömt ditt lösenord kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vad är Sappa Play?

    Med Sappa Play kan du se program i mobilen, datorn och surfplattan. Du kan också streama till din TV med hjälp av Airplay och Chromecast. Enkelt och smidigt kan du se program 7 dagar bakåt i tiden eller kolla program som går live. Läs mer om Sappa Play här

    Läs mer
  • Hur hanterar Sappa mina personuppgifter?

    För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!