Tips & trix

  • Hur skall programkortet placeras i min digitalbox?

    Ditt programkort skall monteras i kortläsaren med det guldiga chipet vänt nedåt och inåt. Undantaget som bekräftar regeln är digitalboxen Dilog DC-250HD där chipet skall vara vänt inåt och uppåt. 

  • Kan min DIP-701 skicka ut signal samtidigt via HDMI och SCART?

    Ja, boxen skickar ut signal simultant via både HDMI och SCART.

  • Vad är det för pinkod till digitalboxen från fabrik?

    Pinkoden varierar mellan boxarna. Dilog DIP-701 och DCH-760 har från fabrik pinkod 1111 och de andra boxarna från Sappa har i regel pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

  • Behöver jag ett internetabonnemang för att ha IPTV?

    Nej, du behöver inte ha ett internetabonnemang för att kunna ha IPTV (även kallad bredbandstv) från Sappa.

  • Jag lyckas inte göra en favoritlista! Jag har en tv-modul.

    Eftersom tv-modulen egentligen bara krypterar av den kodade signalen, så är det dina tv-inställningar du måste ta dig en titt på! De flesta tv-apparater brukar ha den funktionen, så ta dig en kik i manualen eller kontakta tv-tillverkaren.

  • Min box startar inte! Hur löser jag det?

    Börja med att kolla så att din box är korrekt ansluten till ett strömuttag och att batterierna i fjärrkontrollen fungerar. Testa att hålla boxen strömlös några minuter, för att sedan starta boxen igen. Dubbelkolla även att strömbrytaren på baksidan av boxen är påslagen.

    Ring oss om du inte får igång boxen, så kikar vi på det tillsammans.

  • Jag får inte in nya kanaler i min kanallista! Varför?

    För att kunna se de nya kanalerna krävs det att du gör en ny kanalsökning. Var uppmärksam på att om du har gjort en favoritlista så måste du återgå till huvudlistan för att kunna se kanalerna!

    Kan du fortfarande inte se kanalerna? Ställ digitalboxen, eller tv:n om du har en modul, strömlös i 10 min. Löser inte det problemet så är du välkommen att slå oss en signal!

  • Kan jag göra en lista som bara innehåller mina kanaler?

    Absolut! Du kan anpassa listan som du vill, genom att skapa en favoritlista. Gå in i menyn och skapa en egen favoritlista med de kanaler du vill ha och vilken ordning du vill ha dem. Exakt hur du gör skiljer sig lite åt mellan de olika boxarna. Ring oss om du fastnar! 

  • Jag saknar EPG-information på mina kanaler?

    Låt din box vara strömlös i ca 10 minuter för att sedan starta den igen och låta SVT1 vara igång några minuter. Fungerar inte det så kan du återställa boxen till dess fabriksåterställningar.

    Fortfarande ingen EPG-information eller behöver du hjälp med fabriksåterställningen? Du är alltid välkommen att slå oss en signal!

  • Min box hittar inte kortet.

    Kolla att programkortet sitter rätt i din box eller modul. Om du har en digitalbox från Sappa ska chipet placeras inåt och neråt! Undantaget som bekräftar regeln är boxen DC 250 HD, där chipet ska sitta inåt och uppåt.

    Om du har en tv-modul ska chipet vara vänt mot modulens tjockare framsida, där det står tv-modul eller CryptoCam.

  • Jag vill kunna kontrollera vilka tv-kanaler mina barn tittar på. Går det att blockera kanaler?

    Du kan aktivera föräldralås på kanaler som barnen inte ska se. Funktionen hittar du i boxens meny. Då behöver du trycka in en kod för att få tillgång till de låsta kanalerna.

    Förutsatt att du inte berättar lösenordet för barnen, är föräldralås en riktigt bra uppfinning! Ring oss om du vill ha hjälp.

  • Jag får inte upp några kanaler! Bara meddelande ”no access”, ”ingen åtkomst” eller ”service ej tillgänglig”.

    Låt boxen stå på samma tv-kanal en stund, så kanske den hittar signalen igen. Om den inte hittar signalen på en timme, kan vi behöva skicka en uppdaterad signal till dig. Ring så hjälper vi dig.

  • Det står ’ingen eller svag signal’. Vad ska jag göra?

    Felmeddelandet kan bero på flera olika saker. Börja med att kontrollera att din antennkabel är korrekt ansluten i både antennuttaget och i digitalboxen eller i tv:n om du har en modul.

    Kolla sedan så att du är inne på rätt källa, genom att klicka på ”meny” på boxfjärrkontrollen. Om inte digitalboxens meny visas på TV-skärmen så måste du byta till rätt källa! Står du på rätt källa, men du ändå inte ser menyn så kan du testa en annan videoutgång och en annan HDMI/scart-kabel.

    Om problemet kvarstår så rekommenderar vi dig att testa en annan antennkabel, och om detta inte hjälper, ett annat antennuttag om det finns i din bostad!